28 ژانویه 2022- چند نوع رژیم لاغری وجود دارد؟ باور کنید یا نه، در دسامبر 2021، مجله Parade مقاله ای در مورد "100 نوع رژیم غذایی که می تواند به کاهش وزن شما کمک کند" منتشر کرد که حجم مطالب خوانی آنقدر زیاد است که انتخاب از میان آنها سخت می­شود.

اما این درست است که برخی از رژیم های کاهش وزن بهتر از سایرین هستند. مشکلی که وجود دارد این است که بسیاری از این مطالعات، توسط متخصصان پزشکی داوری نشده اند و تعداد کمی از مطالعات منتشر شده در مجلات علمی، این حوزه ی عظیم از اطلاعات را بررسی کرده‌اند. با این حال، اخیراً یک "مرور چتری[1]" از برخی رژیم‌های غذایی پرمخاطب در  JAMA Network Open- مجله پزشکی انجمن پزشکی آمریکا- منتشر شد. این تیم تحقیقاتی توسطدکتر Nathorn Chaiyakunapruk، استاد کالج داروسازی در دانشگاه یوتا، رهبری گردید.

این مقاله ی تحقیقاتی جدید در مورد آزمایشات رژیمی که شخصاً توسط نویسندگان انجام شده است، گزارشی ارائه نکرده است، اما در عوض مطالعات منتشر شده ی قبلی در مورد کاهش وزن را بررسی کرده است. محققان به طور خاص علاقه مند به مطالعه ی اثربخشی استراتژی رژیم غذایی معروف به روزه داری متناوب یا IF بودند. برای انجام این کار، آنها 11 "متاآنالیز" از مجموع 130 کارآزمایی بالینی تصادفی(RCT)  در زمینه ی IF را شناسایی و مرور کردند.

روزه داری متناوب

همانطور که این اصطلاح نشان می دهد، "روزه داری متناوب" یک برنامه غذایی است که شامل دوره هایی از غذا نخوردن یا کم خوردن است. محققان چهار نوع IF را شناسایی کردند:

·        روزه داری متناوب با کالری صفر( ADFکالری صفر)، این شامل روزهای متناوب روزه داری کامل (دریافت کالری صفر) و غذا خوردن معمولی در سایر روزها است-آنچه محققان آن را "غذای آزادانه" می نامند، که اساساً به معنای غذا خوردن در هنگام گرسنگی و توقف در هنگام سیری است.

·        روزه داری متناوب اصلاح شده (MADF)، که به معنی تناوب بین خوردن آزادانه و روزه داری 0 تا 600 کالری در روز است.

·        رژیم غذایی 5:2، که در آن رژیم گیرندگان دو روز در هفته روزه می گیرند (0 تا 600 کالری در روز) و برای پنج روز دیگر به طور آزاد غذا می خورند.

·        غذا خوردن با محدودیت زمانی (TRE)، که به معنای روزه گرفتن 12 تا 24 ساعت در روز است.

آنها داده های خود را از سه پایگاه داده ی پزشکی معتبر استخراج کردند و مطالعات را بر اساس قدرت شواهد (بالا، متوسط، کم و بسیار کم) رتبه بندی نمودند. شرط گنجانده شدن مطالعات در این بازنگری، تجزیه و تحلیلRCT هایی بود که ارتباط روزه داری متناوب را با "پیامدهای سلامت مرتبط با چاقی در میان بزرگسالان" بررسی کرده بودند. آنها 104 ارتباط گزارش شده بین روزه داری متناوب و انواع معیارها، مانند شاخص توده بدنی((BMI، وزن بدن، توده چربی، دور باسن و دور کمر را شناسایی کردند.

فواید روزه داری متناوب

به گفته ی محققان، اکثر ارتباط ها با قدرت شواهد "بسیار کم" پشتیبانی می شوند. اما آنها 28 ارتباط آماری معنی دار را یافتند. آنها مشخص کردند که این ارتباط ها، بیشتر شامل بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاق می شود. شواهد نشان داد که رابطه ی مثبتی بین روزه‌داری متناوب و BMI، وزن بدن، توده چربی، کلسترولLDL (کلسترول بد)، کلسترول تام، تری گلیسیرید، قند خون، فشار خون، انسولین و مقاومت به انسولین (HOMA-IR)وجود دارد. با این حال، همه این رژیم های روزه داری متناوب، یکسان نبودند. طبق تجزیه و تحلیل آنها، روزه داری متناوب اصلاح شده (MADF) و رژیم غذایی 5:2 ، تنها انواعی از IF بودند که با کاهش وزن آماری قابل توجه بیش از 5٪ ، در بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاقی مرتبط بودند. با این حال، محققان افزودند که این رژیم‌ها در یک تا شش ماه اول بیشترین تأثیر را داشتند. پس از آن، رژیم گیرندگان اغلب به یک وزن ثابت رسیدند و وزن بیشتری از دست ندادند. محققان دو توضیح برای این ثابت ماندن و عدم ادامه ی روند کاهشی وزن ارائه کردند. اول این که بدن رژیم گیرندگان یک «انطباق متابولیک» با کاهش دریافت غذا پیدا می کند و دوم این که افراد شرکت کننده به طور صادقانه از برنامه غذایی پیروی نکرده اند؛ سناریویی که برای بسیاری از افرادی که سعی در کاهش وزن دارند، آشناست.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/01/28/intermittent-fasting-can-work/

 



[1]umbrella review